Reklama
 
Blog | Jan Géryk

Lehké reklamní absurdno

Reklamy jsou tvrdý byznys. Na jejich vývoji pracují celé agentury, tvůrcům sloganů často docvakne až při třicátém šálku kávy. Někdy vypotí trefné heslo, jindy úsměvné. Ale existuje i pár paradoxů, jejimž tvůrcům by se dalo poradit jiným, úspěšným sloganem: "Jděte radši tam, kde vám rozumí." (Nebo radši ne?)

Začneme zostra, a to otřesnou reklamou na obuvní koncern RENO, jehož tváří je (Popelka jako vyšitá) Veronika Žilková. Nejen, že reklamy (možná je to záměr) vypadají jako osvědčené útoky na televizní diváky z 80. let, ale i ten slogan je po zamyšlení lehce paradoxní.

Slogan zní: "Boty od Rena – ty už nevyzuji!" Možná by reklamní spot přilákal nějakou japonskou geishu, drtící si chodidla za účelem zmenšení jejich objemu, ale průměrný český občan by rád botu, kterou si obuje, vyzul. Možná je to ovšem rafinovaný tah obchodníků – kupující si botu zkouší, jenže hle, je malá a ne a ne ji dostat z nohy. Vyškolený prodavač v tomto případě oznámí zákazníkovi, že si botu bohužel musí koupit. Totéž učiní i v případě, že zákazník bude prudší povahy a botu při pokusu o sundání zničí.

Potom tu máme zajímavý případ z oblasti čokoládových pochoutek. Orion Aero a: "Miluju bublinky." Výrobci už nechtěli utrácet za oříšky nebo dokonce mandle. Čokoládku si hezky naplnili vzdouškem a bylo. Ony totiž ty bublinky vzduchu krásně chutnají a mají nezaměnitelné aroma (to už taky někde bylo). Výsledkem je lehká, vzdušná ba až elegantní čokoládka. 

Reklama

Ještě více do očí bijící příklad najdeme, pokud zabrousíme do oblasti pracích prášků a aviváží. Pokud bychom hodnotili kvalitu spotů podle takovýchto kategorií, nacházely by se právě prací prášky na chvostu (snad ještě se společenskými týdeníky či tzv. fit jogurty).

Vemte si například prášek Persil. Pokud si název přeložíme z francouzštiny do češtiny nalezneme nejen výraz petržel, ale i ekvivalent persillé, což znamená "se zelenou plísní". A kdo by chtěl prát pracím práškem Plíseň? Já tedy určitě ne. Korunu tomu nasadili výrobci, kteří obohatili samostatný název výrobku přídomkem Green Power. Takže výsledně by na nás z pultů drogerií či hypermarketů koukal nový Plíseň – Zelená síla. Což netrvrdím, že není pravda, síla to určitě je. A síla by to byla i pro dovozce, který by začal překládat. Mezi námi, i samotná petržel není moc přítulný název. A hlavně přátelé – kvalita od firmy Henkel.

Když už jsem nakousl ty fit joguty, to je velmi zvláštní kategorie, která jde mimo zbytek mléčných výrobků (spoty na ně nejsou ze zdaleka nejhorších). Velmi dobře to shrnul jeden uživatel z internetové diskuse o nejhorší reklamě: "Nejhoší je Activia – všichni serou." A má pravdu. Navíc osobně si nemyslím, že nejvíce postiženou skupinou, co se zažívacích problémů týče, jsou ženy kolem pětatřicítky s váhou pod 50.

Nakonec jeden trend z reklamní branže, který tak půl roku hýbe reklamními bloky. Pryč jsou slova jako ultimativní či exkluzivní – teďka jede být ergonomický. Výrobce minerálních vod, který se ještě teď opovážil nevyrobit novou (chápej totálně ergonomickou) láhev, je prostě out. Jako poslední se s tímto objevem vytasila Magnesia. Ono je totiž asi opravdu nejdůležitější správně se toho chopit.