Reklama
 
Blog | Jan Géryk

Postrach jménem státní maturita

Asi nejvíce diskutované téma mé věkové skupiny. Bude nebo ne? Jestli bude, tak jak bude fungovat? Jsme na ni dostatečně připravení? Takhle se ptáme už delší dobu, ale v posledních několika týdnech začala situace houstnout.

Povězme si nejdříve, jak dlouho už se naši politici snaží maturitní zkoušku reformovat. První myšlenky sahají do let 1997-2000, jenže zůstaly u ledu spolu s nepřijatým školským zákonem. Poté už byl zákon o reformě maturitní zkoušky schválen v roce 2004 a předělán do podoby, o které se bavíme dnes v květnu 2008, kdy byl schválen PS a Senátem. Tedy začaly větší diskuze, kterým nasadil korunu předseda sněmovníhovýboru školství Walter Bartoš výrokem, že když ministryně nové maturity neodloží, bude sebevrah.

Sám si nejsem jistý, jestli je vůbec nových maturit vůbec potřeba. Jedním z argumentů Ministerstva školství je možnost žáka svobodně si zvolit úroveň obtížnosti. Tím se zabrání tomu, aby nebyli znevýhodněni studenti učebních oborů oproti gymnazistům. To je sice pěkné, ale nebylo tomu zabráněno nejlépe tím, že si škola organizuje maturitu z velké části samostatně, protože škola sama, ne úředníci, zná nejlépe možnosti svých studentů a podle toho zkoušku sestaví? Doposud nebyl problém.

Dalším překážkou je všeobecná nevole k novým maturitám resp. k nastartování tohoto systému už v roce 2010. Že se s odporem setkáváme u studentů, je docela dobře pochopitelné, ale minimálně zdrženlivě se k nim staví i kantoři. S neustálou nejistotou v tom, jaká podoba maturit je bude čekat, neví jestli studenty mají připravovat k modelu starému, nebo novému. Do školy jim chodí stále nové a nové úpravy finální podoby zkoušky, navštěvují školení. Jenže ty školení jim budou za měsíc zase k ničemu, protože bude zase všechno jinak.

Reklama

Ještě před několika dny byla naše představa nové maturity zhruba tato: státně si uděláme češtinu a cizí jazyk, nebo matematiku. Tady byla ale údajně chyba ta, že vykutálení studenti, díky možnosti zmíněné změny obtížnosti, mohli teoreticky maturovat jen ze 3 (ne-li dokonce 2) předmětů. Nová ministryně, paní Kopicová, tuto lest prohlédla a přišla s nsledujícím návrhem, který nám učitelé představili toto pondělí. Státně zůstane povinný Čj a jeden předmět ze dvojice M, cizí jazyk. Jenže, který z těchto dvou si nevybereme státně, musíme si jej zvolit pro tzv. profilovou část + k němu 2 předměty vlastní volby. Možnost opakovatjeden předmět tentokrát odpadá. Výsledek je tedy 5 předmětů.

Ne, že bych měl strach z případného horšího prospěchu při zvýšení počtu předmětů, to ne. Horší je to, že jsme se to dozvěděli necelý rok před vlastní zkouškou. Věc další. Ministerstvo se ohání větší ohleduplností ke studentům v podobě obtížností. Dokonce jim dalo možnost vybrat si, jestli cizí jazyk, či matematika, což ulehčilo práci matematicky zaměřeným studentům, kteří doposud asi nebyli spokojeni s povinným cizím jazykem. Jenže úředníci, kteří na škole nebyli x let, najednou otočili, a učinili povinnými oba předměty, čímž si přátele rozhodně neudělali. Kde je teď ohleduplnost?

Stejně jako náš ročník ale ty další maturovat stejně nebudou. S námi se počítá jako s tzv. náběhovým systémem. Budeme prostě pokusnými králíky, a když se to nepodaří, tak co. Bude to jako ve Slovinsku, kde reforma měla množství hrubých chyb. V takovém případě by bylo na spadnutí další odložení, které by znamenalo další velké finanční náklady (zatím maturita spolkne "jen" něco přes půl miliardy). Nehledě na to, že největší čachry s maturitami dělá ministryně vlády, která má ve svých prioritách, že bude jen překlenovací a za pár měsíců bude v její kanceláři sedět úplně někdo jiný.

V douhodobějším horizontu se počítá s tím, že by nové maturity nahradily přijímací zkoušky na některé VŠ. Ač nejsem znalec prostředí na českých univerzitách, pochybuju, že by k něčemu takovému přistoupily, vzhledem k tomu, že většina z nich má dnes fungující, zavedený systém zkoušek. Navíc co vím, tak většina z nich se ani dnes nezajímá o známky na maturitě, často je důležitější vysvědčení v průběhu studia.

To jsou tedy jedny ze základních argumentů, proč zatím říci ne. Ne nepřipravené, nedokonalé reformě maturitní zkoušky. Reakce studentů na dosavadní vývoj je nasnadě. Ve skupině na facebooku, organizující pochod proti státním maturitám je již registrováno 36 199 členů. (Pro zpestření, ve skupině s názvem "Státní maturita je nám u prdele, protože my už maturitu dávno máme :)" je jich 11 731.)